Egy nagyreményű startuppernek sok mindenhez kell értenie, ezek közül pedig az egyik legfontosabb az úgynevezett pitching. Hogy mi ez, hogyan kell felépítened és mivel vehetsz le minket a lábunkról, megtudhatod ebből a cikkből.

A pitch műfaji követelményeiről már sokan sokféleképpen írtak, ha érdeklődsz a téma iránt, mindenképp olvass utána alaposabban. Néhány egészen érdekes megközelítéssel és történelmi vonatkozással is találkozhatsz. Máshol pedig arra helyezik a hangsúlyt, hogy a techvilág őshazájának, az Amerikai Egyesült Államoknak a kulturális beállítódottsága miatt ilyen fontos a vállalkozásod rövid, tömör és frappáns összefoglalása. Olyan módon, hogy lehengereld azokat az elfoglalt befektetőket is, akiknek nincs idejük minden üzletágba mélyebben beleásni magukat.

Elevator pitch

Bemész a hatalmas irodaházba, megállsz a lift előtt. Mielőtt kinyílik az ajtó, megjelenik melletted a dúsgazdag befektető, akivel soha az életben nem lett volna alkalmad találkozni. Beszálltok a liftbe – és tudod, hogy itt az idő. Mire felértek a toronyház legfelső emeletére, meg kell győznöd róla, hogy az ötleted és a vállalkozásod bombasiker lesz, és ő az a szerencsés, akinek lehetőséget adsz már az elején, hogy beszálljon. Maximum 2 perced van. Óra indul.

Ebből a gondolatmenetből született az elevator pitch kifejezés. A liftes kis beszéded alatt nincs időd hebegni-habogni, nincs időd bonyolult okfejtésekre. Megnyerő modorra, fókuszált gondolatokra és tényekre van szükséged, amelyeket úgy tálalsz, hogy a szomszédnéni is megértse, és egyértelmű legyen, hogy milyen általános problémára kínálsz megoldást az ötleteddel.

Az investor pitch

Jó, ha fel vagy készülve a fenti szituációra startup alapítóként, de a TLF Capitalnál az első találkozásunk alkalmával nem egy elevator pitchet várunk tőled, hanem egy investor pitch-csel indítunk.

Az investor pitch sem éppen egy hosszú műfaj, de azért nagyjából 10 perc alatt képesnek kell lenned rá, hogy egy prezentációban bemutasd a cégedet. Ebből a prezentációból meg kell tudnunk, hogy:

  • milyen problémára és kinek kínálsz megoldást, 
  • kikkel és hogyan dolgozol együtt, 
  • milyen sikereket értetek el eddig,
  • a konkrét, számokkal alátámasztott üzleti tervedet,
  • versenytárselemzést és a piackutatásod eredményeit.

A felépítéssel kapcsolatos pontokat nem citálnánk ide, azt ezer más helyen leírták már előttünk, például itt vagy itt. Inkább arról beszélnénk, hogy számunkra mi értelme van ennek az egésznek.

Mire jó?

A pitched számunkra nem csak az üzletedről mesél, hanem rólad is. Megtudjuk belőle, hogy számodra mi a fontos az ötletedben, hogy mennyire ismered alaposan a saját vállalkozásodat és a piacot, ahol dolgozol. Nem kell mindenhez értened, de tudnunk kell, hogy képes vagy-e felismerni, ha valamilyen területen szükséged van segítségre. Felveszed-e a kapcsolatot szakértőkkel a felkészüléshez, utána jársz-e annak, amit eddig nem tudtál. Van-e benned hajlandóság, kíváncsiság, alázat. 

Meg van-e benned az a képesség, hogy másokban is felkeltsd az érdeklődést a víziód iránt. Nem kell gyakorlott rétornak lenned, extrovertált poéngyárosnak. Nem érdekelnek minket a nagy szavak, az üres frázisok. Nekünk, a TLF Capitalnál az a fontos, hogy lássuk, mennyire vagy elszánt, mennyire ismered a korlátaidat és a képességeidet. Hogy van-e melletted egy olyan csapat, akik kiegészítenek.

A jó pitch

A jó pitch szerintünk mindezekre választ ad. Ehhez természetesen szükséged van egy átgondolt prezentációra és elemzésekre, adatokra, üzleti ismeretre és vezetői készségekre. Hogy milyen technikát alkalmazol annak érdekében, hogy kiderüljön, amire kíváncsiak vagyunk, az rajtad áll. 

Nyugodtan tegyél fel kérdéseket, kezdeményezz beszélgetést. Örülünk, ha kérdezel, mert mi is fogunk. Elmesélheted a történetedet, mutathatsz egy rövid videót, gitározhatsz, vagy tarthatsz egy teljesen hagyományos prezentációt. Nekünk a tartalom számít – és az, aki előadja.

Szeretnéd megmutatni nekünk a vállalkozásodat? Jelentkezz!