Csak az hibázik, aki dolgozik – tartja a mondás. De úgy tűnik, ez a vállalkozókra fokozottan igaz: a 2010-es évek KSH adatai alapján a vállalkozások közel fele vérzik el az első 5 évben. Tudod, mibe bukik bele a legtöbb biznisz ilyen hamar? Megmutatom, mik a leggyakoribb hibák, amelyeket egy induló vállalkozás elkövethet.
A F.ckup Night kifejezést az üzleti életben az óriási bukásokra, hatalmas benézésekre és pofára esésekre használják. A hibák elkövetése ugyanis az üzletnek sokkal általánosabb jellemzője, mint a siker. Tökéletességre törekvő világunkban ez egy nagyon nehezen értelmezhető dolog. Instant megoldásokat keresünk és szeretjük, ha a gondjaink azonnal, maguktól megoldódnak, a törekvéseink pedig rögtön gyümölcsöt hoznak.
A vállalkozás pszichológiája
Egy vállalkozás elindítását nem akármilyen ember meri meglépni. A vállalkozó – különösen az elején – igazi optimista. Álmodozó, akinek a szeme előtt ott lebeg a szebb jövő. A vállalkozó számára a vállalkozás elindítása a rengeteg munkánál sokkal többet jelent: lehetőséget. Bármilyen okos és előrelátó legyen is, bizonyosan ez az optimizmus sarkallja arra, hogy meglépje a vállalkozás megalapítását. Ha ugyanis kizárólag a lehetséges buktatókra koncentrálna, meghátrálna.
A valósággal való szembe nézésnek azonban mindenképpen eljön az ideje. Michael E. Gerber A vállalkozás mítosza c. könyvében arról beszél, hogy ekkor, az első komolyabb válság idején ébred fel a „mesterember én” és a „menedzser én” a vállalkozóban. És ilyenkor már csak néhány út közül választhat:
- feladja és befejezi,
- megvárja, míg szépen lassan tönkre megy,
- vagy előre engedi a menedzsert, hogy aztán a benne élő összes én megtalálja a maga szerepét a vállalkozás életében.
Szabad-e hibázni?
Így tehát a vállalkozó számára nem az a kérdés, hogy szabad-e hibázni, de talán még az sem igazán kérdés, hogy mekkorát. A világ legsikeresebb vállalkozói mind fel tudnak mutatni pár emlékezetes zsákutcába futást és súlyos baklövést. Sokan egy csőd után fognak bele egy új vállalkozásba, amivel aztán meghódítják a világot.
A fontos az, hogy amikor vállalkozásba kezdünk, legyünk rá felkészülve, hogy fogunk hibázni. Néha óriásiakat. Épp ezért mindig legyen a tarsolyunkban olyan forgatókönyv, amely ezeket a helyzeteket képes kezelni.
Mik a leggyakoribb hibák, amit egy vállalkozó elkövethet?
Minden vállalkozás megköveteli, hogy a vállalkozó értsen az üzlethez. Nem elég finom kenyeret sütni egy pékség üzemeltetéséhez. Nem elég ügyesen bánni az emberekkel vagy pontosan dolgozni. A legtöbb vállalkozást olyan szakemberek alapítják, akiknek van egy jó ötletük, vagy a birtokukban van olyan tudás, képesség, ami senki másnak nincs. Ez természetesen nagyon fontos és jó kiindulási alap, de a sikeres üzlethez ennél több kell.
1. hiba: Nincs üzleti terv
Ha nincs, vagy nem megfelelő üzleti tervvel vág bele valaki a vállalkozásba, akkor garantáltan kudarcra van ítélve. Ahhoz, hogy túléld az első éveket, tisztában kell lenned a várható kiadásokkal, bevételekkel. Tisztáznod kell, hogy milyen üzleti modellben gondolkodsz, milyen termékeket/szolgáltatásokat kínálsz majd, és így tovább.
2. hiba: Cash-flow problémák
Egy vállalkozás indítása mindig pénzügyi kockázattal jár. Kalkulálnod kell a késedelmes kifizetésekkel is.
3. hiba: Nincs megfelelően lefektetett üzleti koncepció
Minden sikeres üzletnek patikamérlegen megtervezett üzleti koncepciója van, amelyben meghatározásra kerül, hogy mit képvisel a piacon és mi különbözteti meg őket a versenytársaktól.
4. hiba: Hiányzik a rendelkezésre álló adatok értékelése
Nem csak a sales adatokat kell ismerned és értékelned. A weboldalad analitikája, az üzletágadhoz kapcsolódó kutatások/felmérések adataiból is le kell vonnod a következtetéseket.
5. hiba: Nem érted a piacodat
Ismerned kell a versenytársaidat és a vevőidet egyaránt. Időnként hasznos lehet egy SWOT analízis is.
6. hiba: Nem készülsz fel a váratlan helyzetekre
Mindig készülj vészforgatókönyvvel és legyenek tartalékaid. Bármikor bekövetkezhet recesszió – vagy akár egy világjárvány.
Természetesen a fentiek nem biztos, hogy minden helyzetre megoldást jelentenek, de olyan kiindulási alapot adnak, amelyre már magabiztosabban lehet építkezni. Ha szeretnél többet tudni az üzleti életben való boldogulásról, vagy szükséged van egy kis tőkére a növekedéshez, akkor vedd fel velünk a kapcsolatot!