Több-e a startup, mint pelyhes állú programozók a számítógép előtt? Mi teszi ezt a vállalkozásformát ekkora durranássá és hogyan válnak milliódolláros befektetéssé? Miben más ez, mint a hagyományos vállalkozások? Minden kérdésedre választ kapsz, ha elolvasod ezt a cikket.
A magyar köznyelvben többnyire a technológiai újításban utazó, induló vállalkozásokra használjuk a startup kifejezést. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy az igazán nagy visszhangot keltő startupok, amelyek a Szilíciumvölgyből rövid idő alatt meghódították a nemzetközi piacokat, gyakran köthetők az informatika világához.
Szakértői meghatározások
Az Egyesült Államokban azonban ennél árnyaltabb jelentésű ez a fogalom, amelyet talán éppen a komplexitása és az angol nyelvterülettel való szoros kapcsolata miatt nem magyarosítottunk. Egzakt definíció azonban nem létezik a startupok meghatározására. A legtöbb szakértő a saját szemléletmódjának megfelelően foglalja össze azokat a szempontokat, amelyek mentén elkülöníthetőek a startupok más vállalkozási formáktól.
Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője az Origo kérdésére például így válaszolt ezzel kapcsolatban: „Rapidly scaling and globally successful”. Tehát a startupot gyors növekedés és nemzetközi sikeresség jellemzi.
Egy másik gyakran idézett megközelítés ennél filozófikusabb alapra helyezi a startupok mibenlétét. Eric Ries, a Lean Startup módszertanát összefoglaló könyvében a startupok innovációra való törekvésére és a környezet nagyfokú bizonytalanságára helyezi a hangsúlyt. Fontosnak tartja, hogy az alapító vagy ötletgazda a radikálisan új ötletének hála lehet, hogy maga kénytelen megteremteni a saját piacát is. Az ő megközelítésében az ismeretlenben való tapogatózás és az intuíciók által vezetett döntések jellemzik a startupok előrehaladását.
A gyors, már-már kiszámíthatatlan ütemű növekedés a technológiai újításban gondolkodó vállalkozások esetén a leggyakoribb, de számos más iparágból is kerültek már ki elképesztő fejlődési görbét bejáró vállalkozások.
Miért mozgat ekkora tőkét?
Az újításban rejlő lehetőség és a gyors ütemű fejlődés sok tőkét igényel. Bár a befektetéssel járó kockázat nagyon nagy, ugyanakkor viszonylag gyorsan elérhető, nagy hozammal kecsegtet. Ez teszi vonzóvá a befektetők számára. A sikerhez azonban rengeteg pénz és tudás kell.
Mi a startup szerintünk?
A TLF Capital szemlélete szerint a startup olyan hivatalosan működő vállalkozás, amely innovatív ötletét már piacra dobta, rendelkezik valamilyen elindult üzleti életúttal és egy jó csapattal. Nemzetközi sikerről álmodik, célja a folyamatos fejlődés és növekedés.
A hagyományos vállalkozásoktól szerintünk az különbözteti meg a startupokat, hogy dinamikusabbak, merészebbek és hamar leküzdik a „mesterember” szemléletet: nem a termék áll a vállalkozás középpontjában, hanem maga a vállalkozás és annak jövője. Továbbá az, hogy megoldást kínáljanak létező problémákra. Akár olyanokra is, amelyeket a fogyasztók még nem ismertek fel.
Mit teszünk mi a startupokért?
Elsősorban az Egészségügyi és Szolgáltatás iparág és az FMCG szektor áll a figyelmünk középpontjában, hiszen ezeken a területeken már korábban is komoly sikereket értünk el. Több évtizedes tapasztalatunkat pedig örömmel forgatjuk vissza a portfóliótársaságaink felvirágoztatásának érdekében.
Olyan vállalkozásoknak szeretnénk segítő kezet nyújtani, akik tudják, hogy a bennük rejlő potenciál kibontakoztatásához csak egy kis löket hiányzik.
Amit nyújtani tudunk Neked és a vállalkozásodnak:
- tőkét,
- tapasztalatot,
- pénzügyi ismereteket,
- vállalkozásfejlesztési tanácsadást,
- és vállalatirányítási rutint.
Ha úgy érzed, hogy a te vállalkozásod is szárnyalna, ha segítséget kapnál ezekben a kérdésekben, akkor töltsd ki a kérdőívünket és felvesszük veled a kapcsolatot!